Galop ’44. Kawał historii do poczucia.

Ta książka to idealny prezent dla nastolatka, którego chcecie zainteresować czymś ważnym i prawdziwym. Tak powinny wyglądać lekcje historii: wciągać w środek zdarzeń, pozwalać to odczuć, zrozumieć i zapamiętać.  “Galop ‘44”  zasysa czytelnika do Powstania Warszawskiego tak samo, jak bohaterów książki: Mikołaja i Wojtka, nastolatków z XXI wieku. Ale nie jest to tylko książka dla najstarszych. Moja 7-letnia córka wysłuchała jej z wypiekami na twarzy i ogromnie zaangażowała się w historię Powstania. A ja, czytając na głos kolejne strony miałam wrażenie, że moje ubranie jest w pyle, a nade mną lecą nieprzyjacielskie samoloty. Chociaż przyznaję, że sam termin “książka młodzieżowa” działa na mnie odstraszająco.

GALOP image
Dla młodych mieszkańców Warszawy książka ta może stać się o wiele mocniejszym doznaniem, niż Muzeum powstania Warszawskiego – bo naprawdę zatapia czytelnika w powstańczej codzienności, wypełnionej emocjami tak wyjątkowymi. Po tej książce podróż warszawskimi ulicami jest zupełnie inna, przejazd Alejami Jerozolimskimi nie będzie już nigdy taki sam, a były Plac  Napoleona jest na liście miejsc do zobaczenia mojej córki. To też wspaniała lektura przed wizytą w Warszawie – można wtedy spojrzeć na nią z perspektywy barykad, przekopu i miejsc, w których bywają Mikołaj i Wojtek. I na sprawdzenie, co działo się z naszą rodziną w tym czasie. I kiedy na rodzinnej imprezie moja córka stanęła przed wujkiem, który przeżył Powstanie Warszawskie jako 10-letni chłopak, poczułam, jak uginają jej się kolana.
Co ważne, książka opowiada nie tylko o prawdziwych zdarzeniach, ale też o prawdziwych postaciach. Dlatego po każdym kolejnym rozdziale szukałyśmy wspólnie więcej informacji o tych, o których czytałyśmy, a po skończeniu książki moja córka ma ochotę odwiedzić Powązki i groby Powstańców. I mimo, że 2 pierwsze rozdziały podobały mi się najmniej, warto było wytrwać i wejść w Powstanie razem z Wojtkiem i Mikołajem. I tak samo, jak im, trudno stamtąd wyjść. Ta książka to wspaniałe otwarcie do  rozbudzenia ciekawości historycznej. I niech dowodem będzie to, że w wielkiej, powszechnie znanej księgarni, gdzie półki uginają się od różowych, krzyczących “książeczek dla dziewczynek” moja córka wybrała “Bohaterki Powstańczej Warszawy” Barbary Wachowicz. Wręczając mi ją powiedziała “bo my mamo wiesz, jesteśmy teraz na etapie Powstania Warszawskiego”.

Monika Kowaleczko – Szumowska Galop ’44, Literacki Egmont
dla kogo: dla każdego, kto jest w stanie słuchać lub samodzielnie czytać między 7 a 17 rokiem życia
cena: 35 zł

Skomentuj

